Warning: Undefined array key "options" in /customers/9/7/f/hassellund.dk/httpd.www/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192 Pædagogisk linje og teorien bag - Hassellund

Pædagogiske linje og teorien bag

Socialfaglig metoder.

Undervisningen på Hassellund tager udgangspunkt i miløjøterapeutiske principper med psykodynamiske referencerammer som teoretisk baggrund.

Beskrivelse af de socialfaglige metoder.

Det socialpædagogiske uddannelsesgrundlag er fundamenteret i anerkendelse af det hele menneske. Gennem motivation styrkes den unges aktive deltagelse, hvormed den unge bevarer troen på livet og opbygger ressourcer. Herved er motivationsarbejde en grundlæggende forudsætning for, at den enkle unge oplever, at have indflydelse i eget liv. Den enkelte skal gennem et stabilt og regelmæssigt miljø erfarer at de udfordringer og muligheder, der er gældenden for et socialt samspil herunder at den unge er en vigtigt og aktiv medspiller. Miljøet er derfor tilrettelagt ud fra kontinuerlig og strukturel rammer, der i vides muligt omfang ligner en almindelige  dagligdag

Metodens redskab.

På Hassellund tager vi udgangspunkt i miljøterarapi med en psykodynamisk tilgang. Dette vil sige, at vi interesser os for de oplevelser og erfaringer de unge bringer med sig, da vi opfatter disse som væsenglige for forståelsen at de unges problematikker. Miljøterapi er et systematiseret og gennemtænkt tilrettelæggelse af miljøet, både psykologisk, socialt og mentalt. Det er et sæt tilbagevendene hændelser af struktur i dagligdagen som er rammen omkring miljøterapeutens kontakttilbud til de unge.

Metodens systematik.

Gennem miljøterapeutisk inddragelse af denne forståelse, herunder spejling af de unge og det indre`r arbejdsmetoder af sig selv og andre, kan man arbejde på at vende den belastede ung ‘udvikling. Det miljø vi tilrettelægger, er forudsigeligt og tilstrækkeligt struktureret til, at bland andet at angsten hos de unge ikke tager overhånd.

Metodens Effekt.

Den generelle handleplan aftales med den unges sagsbehandler og UU vejleder. Den specifikke plan formuleres på personalemøder som efterfølgende effektures efter p – møderne. Effekten måles hver 3 mdr. på p – møderne og to gange årligt ved statusmøderne med UU vejledere  m.m.

Uddannelsesforløb med et klart sigte.

Vi sigter mod at skabe en hverdag der er forudsigelig og meningsfuld for den enkelte elev med forståelse, respekt og anerkendelse for øje. Vi arbejder målrettet med at øge graden af selvstændighed og livsduelighed igennem struktureret undervisning.

Al undervisning samt relations dannelse er funderet i en positiv, omsorgsfuld og anerkende tilgang med fokus på elevens ressourcer og kompetencer..

Vi stiler i mod udvikling og/eller vedligeholdelse af kompetencer. I arbejdet med dette er den socialpædagogiske tilgang essentiel. Livsduelighed og det individuelle behov der er, spiller en stor rolle i vores vision og værdigrundlag.

Vi målsætter og målretter altid vores undervisning/aktiviteter efter den enkelte elevs nærmeste udviklingszone.

I vores dagligdag stiller vi hele tiden krav til eleverne. Vi arbejder ud fra zonen for nærmeste udvikling som ganske kort fortalt betyder, at det eleven kan i dag med støtte, kan det i morgen selvstændigt.

Zone for nærmeste udvikling er det, der opstår mellem hvad eleven kan klare selvstændigt og hvad eleven kan klare under vejledning fra personalet. Det vil sige, at eleven skal udfordres – men ikke mere end han/hun alligevel skal kunne følge med.  Ligger udfordringen indenfor det, eleven kan klare alene (kaldet tryghedszonen), sker der ingen udvikling

Ligger udfordringen uden for elevens nærmeste udviklingszone vil han/hun føle sig frustreret og der vil ikke finde nogen læring sted.

Ligger udfordringen derimod inden for elevens nærmeste udviklingszone, vil der ske en læring.